tiistaina, tammikuuta 30, 2007

 

Värien voima

Nyt sitten oli pakko päivittää parannetut blogisivut, muuten en olisi päässyt kirjoittamaan. Pientä jännitystä se minulle aiheutti...ettei vaan tulis mokattua ja annettua mitään vääränlaisia tietoja. Olen ehkä tiedotteiden pelottama ja luulen saavani tavallisimmistakin toimenpiteistä koneeseeni matoja, mörköjä ja pöpöjä. Tässä sitä nyt kuitenkin kirjoitellaan, joten päivitys on onnistunut.

Modan (1/07) sivuilla 74-75 on Asusta Väreillä-sarjan ensimmäinen osa. Sen tarkoitus on auttaa lukijaa ja antaa vinkkejä ja inspiraatiota asusteiden väreihin ja samalla kertoa hieman itse väreistä.
Värien maailma on ihmeellinen. Monikaan ei tule ajatelleeksi kuinka paljon ne vaikuttavat meihin itseemme ja myös kanssaihmisiimme. Sarjaa tehdessäni olen syventynyt värien parantavaan maailmaan ja oppinut paljon uutta.

Muistan muinoin ihmetelleeni , kun eräs nainen kesken neuvottelun lähti vaihtamaan päälleen toisenvärisen neuleen, jotta hän saisi itseensä uutta energiaa. Nyt ei asia tunnu ollenkaan hassulta. Kyllä maalaisjärkikin sanoo, että olo on ihan erilainen esim. punaisessa kuin mustassa vaatteessa. Yleensä kuitenkin ihmisen mieliala valitsee vaatteen värin. Väsyneenä ja masentuneena ei käteen osu ensimmäisenä punainen vaate.
Itse olen suurimman osan vuodesta laiska ja tylsä mustan käyttäjä. Sitä on kuitenkin ajoittain tarve piristää kirkkailla asusteilla. Kesällä värit muuttuvat minulla, kuin myös suurimmalla osalla Suomen kansaa.

Sininen väri on hyvä vaatetuksen perusväri. Nyt siihen yhdistetään muodikkaasti kirkasta vihreää, keltaista tai punaista. Sininen taipuu hyvin klassisiin ja ajattomiin yhdistelmiin, valkoiseen ja beigeen.
Oikein kirkkaan sinisen vastaväri on oranssi ja tummansinisessä se (ison värikiekon mukaan) lähenee jo keltaista.

Seuraavassa numerossa on käsittelyssä ruskean eri sävyt eli muodikkaat luonnonvärit!

Onko teillä joku mieliväri? Vaikuttaako väri teihin? Oliko edellinen sininen ärsyttävä?


Comments:
Minulle vuosia sitten tehty Beauty for all seasons -värianalyysi oli hyvä kokemus. Olin aina pitänyt sinisestä väristä ja aika siniseen taipuvainen vaatetukseni suhteen, tuo "värileikki" toi uusia värejä vihreää ja pinkkiä ja sen kananpojan keltaisen, jota en ollut koskaan ajatellutkaan laittavani päälleni.

Lempiväriä ei ole, siis yhtä ainoaa. Tekstissä ollut sininen oli kaunis, vihreä ehkä lähentelee rajaa ei minun värini.
 
Jännä myös miten minulla ainakin inhokit ja suosikit vaihtelevat ajan kuluessa - muutenkin kuin muodin mukaan. Minun on hankala ymmärtää, että joillain ihmisillä kuulemma värimaku pysyy aina samanlaisena. Mitähän kertoo persoonasta se, että värimaku vaihtuu nopeaan ja taas se, että maku ei vaihdu ollenkaan?
 
Minusta on aina yhtä vaikea kysymys, kun kysytään, mikä on lempivärisi.
Itselläni se ainakin riippuu vuodenajoista ja esimerkiksi sisustaessa tai pukeutuessa pidän eri väreistä.
Lapsilla tykkään käyttää värikkäitä ja värillisiä vaatteita, vaikkeivät kaikki värit olekaan varsinaisia lempivärejäni.

Mieleenpainuvin muistikuva värien vaikutuksesta on synnytyssalista. Siellä oli nimittäin synnytysosaston lääkärin (mies)toivomuksesta oranssia väriä, koska se kuulemma stimuloi supistuksia. Seinälle oli ripustettu oranssia kangasta ja tietysti kysyimme tutustumiskäynnillä, mikä "rätti" seinällä roikkuu.
Itse en kylläkään osaa sanoa, oliko oranssilla värillä erityistä tehoa itse h-hetkellä :).
 
seijap moi,
värianalyysi tuo mukavasti lisää tietoa ja varmuutta värimieltymyksiin. Nyt nuo kirkas keltainen ja ruohonvihreä ovat nousseet n.s. muotivärien joukkoon. Varmaan minullakin niitä kesällä on. Musta siis väistyy taatusti, kun valo lisääntyy ja luonnon värit muuttuvat.
 
memmu moi,
Vaikka nykyään talven perusvaatetukseni väri on se "helppo" musta, niin arvaa vaan onko minullakin ollut värikauteni muodista riippumatta. Ehkä se on vaan rahallinen juttu ettei perusväriä tule nykyään alvariinsa vaihdettua.Olen kai siinä mielessä poikkeava vaatesuunnittelija, että olen riippuvainen väreistä, erityisesti sisustuksessa. Olen tietoinen siitä, että en osaisi asua liian "hienossa" ja neutraalissa design-kodissa. Jokaisella koti ja vaatetus muodostuu omansa näköisiksi. Analyysiä värien käytöstä en uskalla kommentoida, turpaa siitä tulisi kun ei tuota tietoakaan siitä liiemmin ole.
 
helmis moi,
piti oikein lukea mitä Helena Luukkosen Parantava Sateenkaari-kirjassa luki oranssista. Siihen kuuluu lantion seutu ja väristä virtaa elinvoima koko kehoon.Värisymboliikassa se on ilon ja viisauden väri, joka piristää ja luo mielihyvää. Alitajunnan toimia ei tiedä...
Maalasin just kotiini lisää väriä.
Ihanaa kun sitä on ympärillä. Tyynyillä ja muulla kodin tekstiileillä on helppo napata mukaan ajankohtaisia trendivärjä.
Seuraavassa Modassa Asusta Väreillä-jutun väri on ruskea ja luonnonvärit. Sitä tutkiessani tuli eteen teksti jossa sanottiin, että vain masentunut lapsi käyttää ruskeaa. Varmaan lapsi tykkää kun sille puetaan päälle kirkkaita värejä. Jatka samaa tahtia!
 
Mun lempivärini on punainen, ja päällä on useimmiten punainen paita. Ihastuin punaiseen joskus pari vuotta sitten, ja kyllä minä vedän punaisen paidan päälleni vaikka olisin väsynyt ja pahalla tuulella. Teininä tykkäsin mustasta, mutta nykyään se näyttää kasvojen lähellä liian synkältä, housuissa menee kyllä. Sininen on toinen lempivärini, farkunsininen se paras. Joskus olen miettinyt, että onko luonteeni jotenkin oleellisesti muuttunut, kun tuo punainen sytytti minut vasta n. 30 vuotiaana. Sitä ennen lähes inhosin sitä.
 
kuttu moi,
huomaan, että minullakin on paljon punaisia yläosia, kylläkin pinkistä vaaleanpunaiseen asti. Jotakin se varmaan kuvastaa minussa, kun en aina niitä käytä!Luulis, että luonne pysyy aina samana. Värimieltymukset muuttuvat elämäntilanteiden ja mielen mukaan.Väripsykoanalyytikko osaisi varmaan selittää kaiken järjellisesti. Kiva kirja Parantava Sateenkaari (Helena Luukkonen,Delfiini Kirjat) osoittaa että värit muuttuu tilanteiden mukaan, ainakin sen kirjoittaneen elämässä.
 
Minä olen sininen ihminen. Kaikki sininen kiinnittää heti huomioni. Käytän toki muitakin värejä, erityisesti punaisen eri sävyjä. Työelämässä olen miesvaltaisiin kokouksiin usein pukeutunut vaalenpunaiseen ja saanut monet asiat etenemään ripeämmin, kun miehet haluavat näyttää minulle kuinka asiat hoidetaan. :)
 
Lähetä kommentti



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?